دانشنامه سنگ های ساختمانی

آشنایی با کاربردهای سنگ مرمریت در ساختمان

آشنایی با کاربردهای سنگ مرمریت در ساختمان

سنگ مرمریت یکی از پرکاربردترین انواع سنگ ساختمانی است که در قسمت‌های مختلف مانند طراحی دکوراسیون داخلی یا ساخت نمای ساختمان کاربرد دارد. به همین دلیل یکی از محصولات اصلی در فروشگاه سنگ، مرمریت است که طرح‌های بسیار متنوعی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با کاربردهای سنگ مرمریت در صنعت ساختمان آشنا کنیم.

1. ساخت کفپوش ساختمان

یکی از مهمترین کاربردهای سنگ مرمریت در ساختمان، مربوط به ساخت کفپوش است؛ زیرا این سنگ در برابر فشار مقاومت زیادی دارد و خیلی دیر کثیف می‌شود؛ به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساخت کفپوش در محیط‌های پر رفت و آمد به شمار می‌رود. همچنین تمیز کردن سنگ مرمریت ساده است و در برابر نفوذ رطوبت یا حشرات هم مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

کاربردهای سنگ مرمریت در ساختمان

2. ساخت پلکان

دومین مورد از کاربردهای سنگ مرمریت در ساختمان سازی، برای ساخت پلکان است؛ شما می‌توانید این سنگ را هم بر روی دیواره‌ها و هم بر روی کف پله‌ها کار کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که پله‌ها علاوه بر داشتن زیبایی، بسیار تمیز هستند و آلودگی هم بر روی آنها نمی‌نشیند. سنگ مرمریت را می‌توانید هم برای پلکان داخلی مورد استفاده قرار دهید و هم در پاکان خارجی نصب کنید.

3. ساخت انواع قاب و المان‌های تزیینی

از آنجا که سنگ مرمریت بسیار زیباست و تنوع زیادی دارد، می‌توان از آن برای ساخت قاب یا المان‌های تزیینی مانند انواع مجسمه استفاده کرد. این مدل سنگ در برابر ترک خوردن مقاوم است و می‌تواند برای قاب در اطراف آینه یا حتی پنجره و درب مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی، به عنوان قاب تزیینی در نمای بیرونی ساختمان هم کاربرد دارد.

4. ساخت انواع کانتر

اگر به دنبال یک سنگ محکم و زیبا برای ساخت کانتر آشپزخانه خود هستید یا می‌خواهید با ساخت یک جزیره زیبا به آن تنوع بدهید، توصیه می‌کنیم که به سراغ سنگ مرمریت بروید. این مدل از سنگ‌ها در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند و آلودگی را به خود جذب نمی‌کنند. در نتیجه برای استفاده در کافه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی هم گزینه بسیار خوبی به شمار می‌روند.

سنگ مرمریت در ساختمان

5. استفاده از سنگ مرمریت بر روی کابینت‌ها

شما می‌توانید علاوه بر کانتر یا جزیره، بر روی کابینت‌ها یا در اطراف آن هم از  سنگ مرمریت استفاده کنید. به ویژه در اطراف سینک که همیشه ریختن آب باعث دردسر یا خراب شدن چوب کابینت می‌شود، استفاده از سنگ مرمریت می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا از نفوذ آب در کابینت‌ها به طور کامل جلوگیری کرده و مانع از باد کردن چوب کابینت‌ها خواهد شد. همچنین با عنوان جنبه‌های تزیینی هم می‌توانید از این مدل سنگ استفاده کنید.

6. استفاده از سنگ مرمریت در ساخت روشویی

امروزه ساخت روشویی سنگی برای سرویس بهداشتی یا آشپزخانه بسیار مد شده است؛ حتی در صورتی که متراژ حیاط یا خانه شما بزرگ باشد، می‌توانید از این مدل سنگ برای ساختن یک خوض زیبا استفاده کنید. سنگ مرمریت مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت دارد و می‌تواند مانع از پاشیده شدن آب به دیگر قسمت‌ها شود. همچنین خیلی راحت تمیز می‌شود و گزینه بسیار خوبی برای استفاده در روشویی‌های عمومی هم هست.

7. نمای خارجی ساختمان

سنگ مرمریت یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها در نمای بیرونی ساختمان است؛ البته دقت داشته باشید که از همه انواع سنگ‌های مرمریت نمی‌توان برای نمای بیرونی استفاده کرد. تنها سنگ‌هایی قابل استفاده هستند که ضخامت آنها از 2 تا 2.5 سانتی متر متفاوت باشد و ضخامت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت، سنگ در نما دچار شکستگی یا ترک خواهد شد یا اینکه در برابر رطوبت یا باد آسیب می‌بیند.

آشنایی با کاربردهای سنگ مرمریت

8. تزیین دیواره‌ها و کف در مکان های عمومی

در بسیاری از مکان‌های عمومی مانند مجتمع‌های تجاری، متروها یا پاساژها از سنگ مرمریت برای دیواره‌ها و کف استفاده شده است؛ زیرا این مدل سنگ دارای تنوع رنگی بالایی است و می‌تواند به خوبی با دیگر المان‌ها در فضا هماهنگ شود. همچنین در ترکیب با دیگر سنگ‌ها مانند مرمر، می‌تواند ضمن ایجاد یک زیبایی خیره کننده، هزینه را هم تا حد زیادی کاهش دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل به بررسی کاربردهای سنگ مرمریت در صنعت ساختمان پرداختیم و گفتیم که چطور می‌توان با استفاده از این سنگ، زیبایی خیره کننده‎ای را در محیط‌های داخلی یا نمای بیرونی ایجاد کرد. شما می‌توانید انواع سنگ مرمریت را با بهترین قیمت از فروشگاه سنگ ملت سنگ خریداری کرده و آن را بسته به کاربرد مورد نظر، مورد استفاده قرار دهید.

سوالات متداول

1. کدام نوع سنگ مرمریت برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان مناسب است؟

سنگ مرمریت با ضخامت بالا که در برابر نفوذ رطوبت، تغییرات دمایی یا ترک خوردن مقاوم باشد، بهترین گزینه برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان است.

2. سنگ مرمریت طبیعی برای استفاده در ساختمان مناسب‌تر است یا مصنوعی؟

معمولا سنگ مرمریت مصنوعی به دلیل قیمت پایین، وزن کم و نصب آسان‌تر، بیشتر در ساختمان سازی استفاده می‌شود.

3. آیا از سنگ مرمریت می‌توان در حمام استفاده کرد؟

به دلیل جذب آب بسیار بالای این سنگ، توصیه می‌شود که از آن در حمام استفاده نکنید؛ تنها برای ساخت روشویی یا مواردی که آب کمتری استفاده می‌شود، می‌توان از این مدل سنگ استفاده کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.