حسام الدین فرهادی نسب عضو کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران: صنعت سنگ ساختمانی بر اساس معیارها و شاخصهای ارزیابی اقتصادی، از صنعت های نسبتأ درآمدزا است. و به ثمر نشستن این صنعت، باید بسترهای فراوانی زمینه سازی شوند.
در این رابطه، تبلیغات و بازاریابی از یکسو و تامین بازار هدف از سوی دیگر مهم ترین عوامل در جهت رسیدن به امر صادرات این صنعت است.
در آمار ارائه شده از سوی جوامع بین المللی، کشور ما در لیست ۱۰ کشور دارای بیشترین ذخایر سنگ ساختمانی در دنیا قرار دارد.
این برآورد جهانی از نظر تعداد و تنوع در ذخایر سنگهای تزئینی و نمای جهان نیز هست. کشور چین و هند در رتبه های اول و دوم هستند و ما دارای رتبه سوم جهان هستیم.
بر این اساس تا امروز در کشور ما سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن سنگ تزیینی تولید شده. این میزان حدود ۸ درصد تولید جهانی را شامل می شود.
این رغم برمبنای معیارهای به دست آمده از تولیدکنندگان جهان، ایران را به عنوان چهارمین تولید کننده عمده سنگهای تزئینی و نما معرفی می کند.
با این وجود، ایران درصد پایینی از صادرات سنگ نما را به خود اختصاص داده. دلیل عدم رشد این شاخه از صنعت در بازار کاذب داخل کشور در زمان حباب رونق مسکن مهر ریشه دارد.
تولیدکنندگان در این دوره متوجه بازار داخل شدند و کم کم بازارهای جهانی اولویت خود را از دست دادند.
عوامل کم شدن صادرات سنگ ساختمانی
راحتی در تولید و فروش محصول در بازارهای داخلی و بالا بودن قیمتها در بازار سنگ و تن ندادن تولیدکنندگان به استانداردهای جهانی، سبب شد تا تبلیغات و بازاریابی برای رسیدن به بازارهای خارجی را از دست بدهیم و برای صادرات سنگ نتوان از فرصت ها بهرمند شد.
مهمترین مشکلات صنعت سنگ ساختمانی کشور که بخش صادرات را تحت تاثیر قرار داده به شرح ذیل بیان می شود:
– عدم توجه و احساس نیاز واقعی تولیدکنندگان به بازارهای جهانی.
– بی توجهی و کوتاهی نسبت به کسب اطلاعات مورد نیاز واقعی.
– نبودن یک مرکز آماری معتبر و مستقل از میزان تقاضای بازار داخلی و خارجی به دور از دردسرهای صنفی و مالیاتی
– کیفیت نسبتاً پایین برخی از سنگهای صادراتی.
– عدم ارائه شناسنامه برای هر سنگ شامل مشخصات فنی و ساختاری سنگ
– عدم اطمینان مشتریان خارجی به دلیل وجود نمونههای فیک و درجه دو.
– عدم تلاش جدی تولیدکنندگان داخلی سنگهای صادراتی در خصوص نوآوری، تغییر مدل و طراحی متناسب با درخواست و سلیقه بازار.
– ضعف شدید بسته بندی محصولات سنگهای صادراتی به رغم داشتن بعضا کیفیت نسبتاً خوب و قیمت مناسب.
– فقدان بروشورها وسایتهای حرفه ای از محصولات سنگی.
– نداشتن عضویت و مشارکت کافی و عدم اگاهی از سازمانهای تجاری و گمرکی جهانی.
– فقدان و یا ضعف تشکلها و اتحادیههای صادراتی.
– نبودن یک مرکز بزرگ توزیع و فروش نمونههای سنگ کارشده و شوو روم استانی و ملی.
– نقش و تاثیر عوامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه صادرات سنگهای ساختمانی ایران.
– ایجاد و القای نگرش صادرات محور در مدیران ارشد واحدهای سنگبری و کارخانجات فرآوری سنگ.
– استفاده از افراد آشنا به فرهنگ و زبان بازارهای هدف جهت سهولت برقراری ارتباطات تجاری.
– ایجاد و توسعه شرکتهای تخصصی صادرات جهت کاهش هزینههای بازاریابی با افزایش توان رقابتی. در جهت حضور مستقیم در پروژهها و مناقصههای بین المللی.
– تمرکز شرکتهای صادراتی بر نقش اعتمادسازی نزد مشتریان.
– ارتباط مستمر با مشتریان (Customers) و توجه به نظر خریداران سنگ پس از تحویل کالا و ارایه خدمات پس از فروش.
– شرکت فعال، هدفمند و مستمر در نمایشگاههای بین المللی و تخصصی سنگ، ساختمان و دکوراسیون داخلی، جهت ارائه توانمندیهای کشور در این زمینه و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان.
– تماس با آرشتیکتها و افراد و شرکتهای بزرگی طراحی در کشور هدف.
– انجام تحقیقات بازاریابی توسط شرکتهای بزرگ در زمینه یافتن بازارهای جدید و یا توسعه بازارهای فعلی. با توجه به توانمندیهای داخلی، سلیقه مشتریان و ویژگی نیازهای حال و آینده بازارهای هدف.
– ارائه قیمتهای متناسب با کیفیت، به ویژه در آغاز ورود به بازارهای جدید با توجه به قیمت رقبا.
– رعایت انطباق کالای تحویلی از نظر ویژگیهای کیفی، مطابق با نمونههای قراردادی در حد متعارف. بیشترین نارضایتی خریداران سنگهای ساختمانی از عدم رعایت این مورد است.
– بهبود روابط سیاسی با کشورهای هدف صادرات ایران.
– باید متذکر شد که استفاده از تجربه و نحوه تبلیغات و بازاریابی کشورهای صاحب نام در حوزه صنعت سنگ های ساختمانی مانند
– ایتالیا ، چین، هند و ترکیه می تواند کمک شایان ذکری به صنعت کشور ما داشته باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صادرات انواع سنگ ساختمانی و استاندارد های جهانی صادرات سنگ با کارشناسان ملت سنگ تماس بگیرید.
سوالات متداول
بعضی از قوانین واردات سنگ ساختمانی مخصوص به خود کشور و بعضی از قوانین مربوط به بازار جهانی سنگ می باشد.
-
سنگ گرانیت سبز درباری۰تومان
-
سنگ تراورتن کرم سلماس۰تومان
-
سنگ مرمریت چهرک۰تومان