دانشنامه سنگ های ساختمانی

استاندارد سنگ ساختمانی در اروپا و انگلیس

استاندارد های سنگ ساختمانی در اروپا و انگلیس چیست؟

صادرکنندگان سنگ ساختمانی، باید از انواع استانداردهای سنگ، ارائه کنندگان گواهی استاندارد، ریز موارد قید شده در گواهی استاندارد سنگ و.. اطلاع داشته باشند. همچنین باید در خصوص الزامات هریک از این موارد در کشور مقصد اطلاع کافی داشته باشند. در این مطلب به استانداردهای لازم برای صادرات سنگ به قاره اروپا می پردازیم. که خوشبختانه از ابتدای جولای ۲۰۱۳ استانداردهای مورد پذیرش کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت یک پارچه تحت عنوان گواهی استاندارد سنگ CE به تصویب رسید.

و در حال حاضر قوانین برای صادر کنندگان سنگ به اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه در آمده است. در این مطلب پس از معرفی استاندارد سنگ CE (اتحادیه اروپا) به معرفی و توضیح استاندارد سنگ انگلستان پرداخته و در پایان لیست استانداردهای سنگ تزیینی و نما که توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنظیم شده است ارائه می شود. پیمانکاران ساختمانی مسئولیت صحت گواهی استاندارد سنگ های به کار برده شده در پروژه را عهده دار هستند. داشتن گواهی استاندارد سنگ طبیعی CE از ابتدای جولای ۲۰۱۳ برای تمامی محصولات سنگی مورد استفاده در اروپا الزام شده است و شرکت های سنگ بری ملزم به درج علامت CE روی هر سنگ تمام شده که برای مقصد اتحادیه اروپا ارسال می شود می باشند.

معرفی استاندارد سنگ CE (اتحادیه اروپا)

این گواهی استاندارد خود شامل استانداردهای متفاوت برای انواع سنگ می باشد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • استاندارد سنگ تایل به شماره BS EN 12057
  • استاندارد سنگ اسلب به شماره BS EN 12048
  • استاندارد سنگ نما به شماره – BS EN 771-6
  • استاندارد عملیات سطحی سنگ به شماره BS EN 1469
  • استاندارد سنگ فرش پیاده رو به شماره BS EN 1341
  • استاندارد سنگ فرش محیط داخلی به شماره BS EN 1342
  • استادارد سنگ جدول به شماره BS EN 1343

بر اساس الزامات مقررات محصولات ساختمان، تمام محصولات با جنس سنگ (جهت مصارف فوق) صرفا با گواهی CE  در بازار اروپا و بریتانیا مجاز به فروش می باشند. به بیان ساده تر، اگر سنگ طبیعی ارائه شده برای فروش، استاندارد EN (استاندارد انگلیس) را داشته باشد و همچنین جزء دسته بندی مقررات محصولات ساخت و ساز باشد، فروش آن در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون گواهی CE، غیر قانونی است. در خصوص این گواهی استاندارد استثنائاتی هم وجود دارد، مثلا برای سنگ کابینت آشپزخانه و سنگ شومینه نیاز به داشتن گواهی CE نمی باشد و هیچ کشور اروپایی، استانداردی برای این نوع از سنگ ها  تعریف نکرده است.

انجمن سنگ انگلیس، یک مجموعه استانداردی را منتشر نموده که تنها برای اعضا و مشتریانش اجرا می شود و ارتباطی به اتحادیه اروپا ندارد. در مقررات ساخت و ساز انگلیس، بخش ۷ ماده ۱.۱۰ آمده است، جایی که استانداردهای سنگ هماهنگ نباشند، در نهایت سنگ باید مطابق با استانداردهای انگلیس کنترل و تست شود.

گواهی استاندارد سنگ CE به عنوان چشمگیرترین تغییر پیش روی صنعتِ ساخت و ساز،  توصیف شده و به تعبیر برخی از فعالین این صنعت، چشمگیرترین تغییر قرن نیز خواهد بود.

موارد قید شده در گواهی استاندارد سنگ CE:

  • شماره سریال
  • کاربرد سنگ
  • نام، آدرس و مشخصات تولیدکننده سنگ
  • نام رایج (نام شرکت و نام زمین شناسی نباید باشد)
  • از کدام خانواده سنگ است
  • رنگ سنگ
  • مبداء ارسال سنگ

خصوصیات عمده و اختصاصی سنگ و مواردی که بایست در زمان کار و نصب به آن توجه نمود.

اتحادیه اروپا

آیا اطلاعات قید شده در گواهی استاندارد سنگ CE، قابل اطمینان است؟

در صورت مشاهده ثبت هرگونه اطلاعات اشتباه در گواهی استاندارد CE این عمل تخلف محسوب و منجر به پیگرد قانونی می شود که اگر این تقلب منجر به جراحت یا مرگ شود، مجازات شدیدتری را نیز در پی خواهد داشت. تصویب گواهی استاندارد سنگ CE به عنوان یک مرجع واحد برای محصولات ساخت و ساز، بخشی از تلاش اتحادیه اروپا (European Union) برای هماهنگ سازی استاندارد های اعضاء می باشد، به طوری که محصولات تمام کشورهای عضو اتحادیه بتوانند با هم رقابت کنند.

شرکت های سنگبری نیز همانند تامین کنندگان و واسطه های فروش سنگ، مسئول صحت اطلاعات بخشی از گواهی استاندارد سنگ CE که مربوط به مراحل فرآوری سنگ است می باشند و می بایست از صحت اطلاعات شرکت عرضه کننده سنگ خام اطمینان حاصل نمایند. اکثر شرکت های استخراج سنگ در انگلیس، همانند سایر کشورهای اروپا، تست مورد نیاز برای گواهی CE را روی سنگ های خود انجام می دهند. زیرا بر این باور هستند که با اخذ گواهی استاندارد سنگ CE مزیتی نسبی در مقایسه با سنگهای وارداتی از دیگر کشورهای خارج از اتحادیه خواهند داشت. زیرا معماران اروپایی برای تضمین کار خود ترجیح می دهند از سنگی استفاده کنند که مطابق با نتایج آزمونهای گرفته شده در آزمایشگاه انگلیس و چه بهتر مطابق با استاندارد سنگ CE باشد تا به جای آزمایشگاه مستقر در چین یا لیتوانی و..

نظر دست اندرکاران صنعت سنگ در خصوص استاندارد سنگ CE

نظر دست اندرکارن صنعت سنگ که در انگلستان مشغول می باشند، در خصوص الزام به تنظیم مدارک استاندارد سنگ CEدو نگرش متمایز می باشد: برخی مشتاقانه بر این باورند که صنعت ساختمان سازی از این طریق حرفه ای تر خواهد شد و به آنها این امکان را می دهد تا با ارائه نتایج تست، خدمات بهتری به مشتریان خود عرضه و مشتری از خرید خود رضایت بیشتری داشته باشد. و برخی دیگر اعتقاد دارند که استاندارد سنگ CE محدودیت دیگری بر سر راه کسب و کار آنها است که بدون داشتن منفعت صرفا موجب اتلاف وقت و هزینه می شود. هر چند که سنگ های خام فاقد استاندارد می باشند ولی ایتالیایی ها تصمیم داشتند تا برای کوپ سنگ خام نیز گواهی استاندارد سنگ CE صادر شود. اما کمیسیون اروپا، با پیشنهاد آنها موافقت ننمود. حتی برخی محصولاتی که گواهی CE نیز دارند باید دوباره توسط شرکتی که سنگ را نصب می کند، تست شود. برای مثال اگر با نصب، تغییرات بالقوه در ماهیت سنگ ایجاد شود،. مانند سوراخ کاری و یا غیره مطابق با استاندارد های سنگCE، باید تست مجدد بر روی آن انجام شود.

تفاوت استاندارد سنگ CE  با BE

تفاوت گواهی استاندارد صادرات سنگ CE (اتحادیه اروپا)،  با استانداردهای کشور انگلیس عدم وجود هرگونه حد رد و یا پذیرش می باشد. در گواهی استاندارد CE  صرفا اطلاعات سنگ و شرایط تولید و نتایج آزمون های انجام گرفته بر روی آن قید می شود. برای فروش سنگ های دارای گواهی استاندارد نیاز به اشراف کامل خریدار به این موضوع می باشد تا درک نسبی از معانی نتایج تست داشته باشد و یا باید یک مشاور و راهنمای متخصص برای تفسیر گواهی همراه خود داشته باشد.

در زنجیره تامین سنگ، مسئولیت کنترل گواهی استاندارد سنگ بر عهده عمده فروش است. برای مثال در توزیع سنگ تایل یا سنگفرش مسئولیت توزیع کننده، کسب اطمینان از صحت مدرک گواهی استاندارد سنگ استف و اگر بر این باور باشد که این سنگ مناسب برای کاربری مد نظر مناسب نمی باشد باید از عرضه و فروش آن خودداری کند، حتی اگر گواهی استاندارد سنگ CE به همراه تمام نتایج تست آن موجود باشد.

زیرا همانگونه که در بالا گفته شد گواهی استاندارد سنگ CE  هیچ گونه گزارشی مبنی بر رد و یا پذیرش سنگ نمی دهد. ارائه اطلاعات اشتباه در خصوص گواهی استاندارد سنگ CE می تواند منجر به پیگرد قانونی شود، که اطلاعات اشتباه می تواند شامل اعلام نام غیر معمول برای سنگ و اعلام مبداء اشتباه باشد.

از زمانی که گواهی استاندارد سنگ CE  در جولای ۲۰۱۳ برای تمامی تامین کنندگان سنگ اجباری شد، بسیاری از عمده فروشان موفق به کنترل گواهی های اخذ نموده از تامین کنندگان خود نشدند. که این امر، برای عمده فروشان، چالش برانگیز شده و این موضوع تنها در انگلیس نیست و در کل اروپا و کشورهای منطقه یورو که هنوز بزرگ ترین بازار سنگ دنیا می باشند این مشکل وجود دارد.

انگلستان

استانداردهای سنگ در انگلستان

محصولات ساختمانی در انگلستان دارای حدود ۴۰۰ استاندارد می باشند. خوشبختانه نیاز نیست همه آنها را بدانیم. تنها مواردی که صنعت سنگ یعنی سنگ نما، سنگ فرش، سنگ تایل و کارخانه سنگ بری را پوشش می دهند را در ادامه آورده ایم:

  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای عملیات سطحی مطابق با استاندارد شماره EN149
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای شرکت سنگبری مطابق با استاندارد شمارهEN 12059
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای کف فرش فضای داخلی مطابق با استاندارد شماره EN 12057
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای کف و پله به سایز اسلب مطابق با استاندارد شماره EN 12058
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای سقف مطابق با استاندارد شماره  EN 12326 -1
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای سنگ جدول مطابق با استاندارد شماره  EN 771-6
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای سنگ های اسلب مورد استفاده در نمای ساختمان مطابق با استاندارد شماره EN 1341
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای سنگفرش صاف مطابق با استاندارد شماره EN 1342
  • استاندارد سنگ مورد استفاده برای سنگ های طبیعی مورد استفاده برای دکوراسیون باغ و فضای سبز مطابق با استاندارد شماره EN 1343

 استانداردهای سنگ تزیینی و نما موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

کد استاندارد نام استاندارد ترجمه استاندارد
ISIRI 618 بلوک های سنگ های طبیعی برای برش به منظور استفاده در نما کف و تزئیینات GOST 9479-60
ISIRI 5694 سنگ گرانیت ساختمانی – ویژگی ها ASTM C615-85
ISIRI 5695 سنگ آهک ساختمانی – ویژگی ها ASTM C568-89
ISIRI 5696 سنگ مرمریت – ویژگی ها ASTM C503
ISIRI 5697 سنگ های ساختمانی – روش های آزمون ضریب گسیختگی ASTM C99-87
ISIRI 5698 سنگ های ساختمانی – روش های آزمون تاب فشاری ASTM C170-87
ISIRI 5699 سنگ های ساختمانی – روش های آزمون تعیین جذب آب و چگالی ASTM C97-88
ISIRI 5700 سنگ های ساختمانی – روش آزمون تعیین مقاومت سایشی در اثر تردد ASTM C241-85

ملت سنگ، شرکت و کارخانه معتبر تولید انواع سنگ اسلب و تایل برای کاربردهای صادراتی و ساختمانی (نما بیرونی، راه پله و کف ساختمان) بوده و با بیش از یک دهه فعالیت در بازار سنگ ایران، مورد اعتماد صدها صادر کننده و شرکت های ساختمانی و عمرانی می باشد.

سوالات متداول

آزمون های سنجش سنگ ساختمانی در اتحادیه اروپا و انگلیس با هم متفاوت است؟

بله آزمون ها با هم متفاوت است.

بعد از اخذ گواهی استاندارد می توانند سنگ ساختمانی را برگردانند؟

بله. اگر در حین نصب سنگ، مشکلاتی برای سنگ ساختمانی به وجود آید که خلاف استاندارد ها باشد، آن سنگ برگشت می خورد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.